Filo mania

Na mijn bericht van vorige keer, dat tot mijn schande alweer van 3 maanden geleden is, zijn jullie vast niet verbaasd als ik zeg wat ik de afgelopen tijd heb gedaan; inderdaad, filofaxen. Ik geloof niet dat dit een werkwoord is dat je terug kunt vinden in de Van Dale, maar onder filofax'ers (nog zo'n mooie) is het algemeen bekend en slaat op alles wat met je Filofax te maken heeft. Denk knippen, plakken, schrijven tot het inrichten van je Filofax station.

Station? Yep. Zoals ik vorige keer al zei, het is een wereld apart, compleet met jargon. Maar voor wie niet bekend is in de wondere wereld van de Filofax zal ik het uitleggen. Echte liefhebbers besteden veel tijd aan het decoreren van hun Filofax. Ze gebruiken hiervoor vooral washi tape, post its en stickers en veel van hen maken hun eigen agendavulling. Voor al die creatieve uitspattingen heb je natuurlijk veel spullen nodig. Want met 1 of 2 rolletjes tape kom je er niet. En om al die spullen op te bergen, hebben veel filofax'ers een zogenaamd station ingericht. Dat kan een karretje op wieltjes zijn, maar vaak bedoelen ze hiermee hun bureau waaraan ze zitten als ze met hun Filo aan de slag gaan. Alle rolletjes tape, de stapels stickers en de pennen in alle kleuren en diktes krijgen een plek in manden, plastic opbergers en vakjes. Ik vind het heerlijk om de werkplekken van anderen te bekijken, dus op Pinterest had ik hier al een bord voor aangemaakt. Ook wat dat betreft zit ik bij de filofax'ers dus goed. Niemand is beter in het leuk opbergen van hobbyspullen dan een filofax'er! Want wat je ook doet, het moet vooral 'cute' zijn. 'Super cute' liefst. Als je al wat YouTube filmpjes over Filofax hebt gekeken, dan weet je wat ik bedoel.



Maar laten we er niet omheen draaien. Hoe erg is het met mij gesteld? Best erg. Ik heb inmiddels 4 Filo's. Maar ik vind wel dat een kleine toelichting op zijn plaats is. Bij die 4 stuks reken ik namelijk ook mijn meer dan 20 jaar oude Filofax (een bruine Dundee, personal size) die ik ooit van mijn ouders heb gekregen. Dus die telt eigenlijk niet als je mijn mate van verslaving beoordeelt. De eerste Filofax die ik zelf heb gekocht, was een A5 (de maat) Original (het model), Patent Fuchsia (de kleur). Die bevalt echt heel erg goed. Ben er super blij mee. Alleen is hij nogal groot en zwaar voor in je tas. Maar ik was vastbesloten om niet mee te doen aan het steeds maar weer een nieuwe Filofax kopen en wilde het bij die ene houden.

Maar toen wees mijn zus me erop dat de Blue (kleur) Finsbury (model) Personal (maat) online flink was afgeprijsd omdat de kleur uit de collectie gehaald werd. Die kleur vond ik al een hele tijd zo mooi en hij was nu zo'n 40 euro goedkoper. En een personal is wel veel makkelijker meenemen. Dus ik ging overstag en bestelde hem. Een paar dagen later werd ik gebeld door Filofax dat er een fout in de webshop was gemaakt en mijn mooie blauwe Finsbury niet meer leverbaar was. Diep teleurgesteld natuurlijk. Ik was zelfs al tabbladen en zo aan het maken geweest voor mijn nieuwe planner. Ik mocht mijn geld terug, maar ja, als je eenmaal een nieuwe Filo verwacht...


Mijn bruine personal Dundee, de personal Finsbury in pale blue
en mijn hard roze agenda van Hema




De Finsbury was er ook in Pale Blue en ook die kleur zou uit de collectie gaan. Ik vond hem iets minder mooi dan die hemelsblauwe die ik eerst had besteld, maar licht blauw vond ik ook heel leuk. En hij was dezelfde prijs. Dus dat was geregeld. Toen ik hem een paar dagen later binnen kreeg, viel de kleur me enorm mee. Hij was minder licht dan ik dacht. Meer een soort baby blauw. Alleen waren de ringen roestig. Er zat een soort groene laag op, die ik niet weg kreeg. Ook op de voering aan de binnenkant zaten wat vlekjes. Waarschijnlijk had hij al een tijd in een magazijn gelegen. Het stoorde me echt, dus ik heb een mailtje naar Filofax gestuurd. Op de site zag ik namelijk dat deze kleur nog op voorraad was, dus ik wilde 'm graag omruilen voor een beter exemplaar.

Filofax meldde dat dit niet het geval was en dat ook deze niet meer leverbaar was. Ik mocht een andere Filofax uit de outlet uitzoeken of wat extra accessoires kiezen. Veel Filo's zijn nogal somber qua kleur en wie mij kent, weet dat ik niet snel voor een zwarte of wijnrode agenda zal gaan. De enige agenda die ik wel heel leuk vond, was de Personal (maat) Aqua (kleur) Malden (model). Maar die was natuurlijk niet afgeprijsd. Maar als je het niet vraagt... Dus ik heb wat heen en weer gemaild en gevraagd of ik korting kon krijgen op de Malden. Ik vond wel dat Filofax iets mocht doen om me te compenseren. Uiteindelijk kreeg ik een mail waarin stond dat ze me de Malden (ter waarde van 100 euro) kosteloos zouden toesturen! En de Finsbury mocht ik houden! Ik heb letterlijk een vreugdedansje gedaan! De Malden is gemaakt van super zacht leer en kun je heerlijk vol proppen. Hij is echt geweldig!


Okee, een beetje een lang verhaal, maar vandaar dat ik dus nu naast mijn A5 Original ook 2 personals heb. De Finsbury staat voorlopig op de plank, maar de Malden gebruik ik naast mijn A5. Ik blijf het lastig vinden om 2 agenda's naast elkaar te gebruiken, omdat het een beetje voelt alsof ik mijn liefde moet verdelen. Klinkt overdreven misschien, maar goed, daar moet je filofax'er voor zijn om dat te snappen. Hieronder wat plaatjes van mijn 2 kanjers.










Voor allebei de maten heb ik zelf inserts gemaakt. Voor mijn A5 heb ik de templates van Philofaxy (een website voor Filo liefhebbers) gebruikt en geprint op gekleurd papier. Voor de personal heb ik gewoon de agendavulling van Filofax gebruikt die erbij zat (week on two pages). De tabbladen voor allebei heb ik gemaakt met plaatjes van Pinterest, die ik heb gelamineerd. Voor de A5 heb ik extra inserts die mijn zus op de computer heeft gemaakt (Expenses, Books to read, To Do's, Wish List) en een aantal die ik online heb gevonden (password tracker, bijbelleesschema). De meeste pagina's zijn versierd, al doe ik het extreme plakwerk pas als de week voorbij is, want dan weet ik dat ik geen ruimte meer nodig heb om dingen op te schrijven. Post its, stickers, mapjes en leuke clips maken het af. En voila! Je hebt een eigen, persoonlijke Filo (of 2, of 4, of....)!









Reacties

  1. Of 6 of 7... hahaha... Ik loop nog steeds op je voor en kan niet beloven dat er niet nog 1 bij gaat komen als in maart de nieuwe collectie wordt gelanceerd ;-)
    Maar wat is het leuk!!!
    Kus van Zus

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Greengate lente/zomer 2011

The boy in the striped pyjamas

Nieuwe PIP prints